RU 1977, 1u51
Regie: Larisa Shepitko
Russisch en Duits gesproken, Engels ondertiteld
  • Drama, Oorlog
  • i.k.v.: Classics Restored Festival

De uit Oekraïne afkomstige cineaste Larisa Shepitko was de echtgenote van Elim Klimov (regisseur van Come and See) maar liet zelf slechts een beperkt oeuvre van vier films na, nadat ze in 1979 verongelukte op weg naar de set van haar nieuwe project. Daarvan is The Ascent – waarvoor ze de Gouden Beer won – absoluut het sterkst: een grimmige, verontrustende kijk op de morele impact van oorlog op het leven van soldaten en gewone burgers.

The Ascent is helemaal opgebouwd rond de lijdensweg van twee partizanen die tijdens WO II proberen voedsel te vinden voor een groep burgers die ze escorteren. Hun tocht wordt een afdaling de hel, waarbij ze medestanders in de ogen kijken, maar ook collaborateurs en hun eigen zwakheden. Alles lijkt een lofzang op Sovjet-waarden, maar het is niet moeilijk om in de strijd tegen een bezetter ook toespelingen te zien op de situatie onder communistisch bewind.

Shepitko filmde haar buitenopnames in de besneeuwde landschappen met gebruik van laag contrast, waardoor de zwart-wit beelden een algemene grijze tint krijgen, die ervoor zorgt dat alle details lijken op te gaan in de vijandige omgeving en de monotone dreiging enkel doorbroken wordt door de close-ups van de gezichten waarop de camera de gevoelens aftast.