Aurelie di Marino (BE)

Aurelie Di Marino studeerde in 2009 af aan de KULeuven als literatuurwetenschapper en in 2013 aan de theaterregieafdeling van Ritcs School of Arts. Ze werkte in het verleden reeds samen met o.a. De Warme Winkel, Milo Rau, Manu Riche, ... Van 2014 tot op heden werkt Aurelie met K.A.K. (Koekelbergse Alliantie van Knutselaars) aan artistieke bezettingen van leegstand en publieke of semi-publieke ruimtes.

In haar State of the Youth op het theaterfestival in 2016 hield Aurelie een pleidooi voor uitdagende samenwerkingen, mythes onttrekken aan het dagelijks leven en hun verhouding t.o.v. het verleden, de traditie, de geschiedenis inzichtelijk te maken; het populaire karakter van de “levende kunsten”…

Buiten het maken van en/of spelen in creaties, werkte Aurelie als gastdocent op Ritcs School of Arts, begeleidde ze 80 leerlingen uit het OKAn-onderwijs voor het ‘Roots-project’ (2017, Antigone) en coacht ze de Brusselse jongeren van Transfo Collect, waarbinnen diverse subculturen elkaar ontmoeten in het theater.

Aurelie di Marino (BE): If there weren’t any blacks you’d have to invent them

If there weren’t any black you’d have to invent them is een film van Johnny Speight uit 1968. Bijna exact 50 jaar na het uitkomen van deze film spelen 5 acteurs zich in een reënactment de pleuris. Ze doen dit door maar liefst 16 rollen te vertolken!

Aurelie Di Marino, Benjamin Op de Beeck, Btissame Bourrich, Nona Buhrs en Ahilan Ratnamohan keren het script als een historisch document binnenste buiten. Al spelende proberen ze om Speights visie op racisme en identiteit uit de mythische jaren ‘60 naar het nu te vertalen: een anachronistische spiegel die akelig veel van het heden onthult. 

In residentie:
On tour: