CN/MN 2019, 1u37
Regie: Wang Quan'an
Mongools gesproken, Nederlands en Frans ondertiteld
  • Drama, romantiek
  • Met: Dulamjav Enkhtaivan, Aorigeletu, Norovsambuu, Gangtemuer Arild

Öndög is Mongools voor ei en dat is niet zo verrassend als je weet dat de film handelt over de levenscyclus, zij het in omgekeerde volgorde. Aan het begin heerst de dood. Het lichaam van een overleden vrouw wordt in de ijzige, door de zon uitgedroogde graslanden aangetroffen. Aanvankelijk lijkt de focus te liggen op de jonge politieman, nog nat achter de oren, die de opdracht krijgt om het lichaam te bewaken. Ondanks dit begin is Öndög geen misdaaddrama, want langzaam verschuift het zwaartepunt naar een herderin die de diender de eerste nacht gezelschap houdt. Ze is een onafhankelijke vrouw - een ronduit hilarische kameel is haar belangrijkste gezel - die geen raad nodig heeft om haar kudde te hoeden, laat staan dat ze oor heeft naar de opmerkingen van een collega-herder dat ze zich dringend een man moet zoeken. Opvallend: de hoofdpersonages in Öndög blijven naamloos in hun zoektocht naar intimiteit en genegenheid. Alhoewel, misschien heeft het ultieme hoofdpersonage toch een naam: Binnen-Mongolië. Vanaf het openingsshot heeft Wang veel aandacht voor het landschap.

Hij filmt het groots en majestueus, de mensen zijn soms slechts stipjes op een kleurrijk doek. Want het is opvallend welke kleuren de lucht allemaal aanneemt naar gelang de positie van de zon. Ondanks het soms dreigende karakter van de wijd-uitgestrekte vlaktes, biedt het landschap zijn bewoners ook een vorm van bescherming. Wat ze niet of te weinig bij elkaar kunnen krijgen, vinden ze in de natuur: geborgenheid. (Film Fest Gent)