PERSBERICHT: Europese Unie ondersteunt internationale werking van kunstencentrum BUDA

De Europese Unie heeft deze week op een totaal van 68 ingediende grootschalige culturele samenwerkingsprojecten 20 projecten goedgekeurd. Eén ervan is ‘Feminist Futures’ van kunstencentrum BUDA uit Kortrijk en het Europese netwerk APAP. Dat laat BUDA toe om de komende vier jaar zijn internationale werking met kunstenaars, die in de Kortrijkse BUDA-studio’s nieuwe voorstellingen maken, verder te zetten en uit te breiden met een structurele samenwerking in Brazilië, én dat werk te delen met een breed publiek.

Voor ‘Feminist Futures’ werkt kunstencentrum BUDA binnen het Europese netwerk APAP (Advancing Performing Arts Project) samen met festivals, theaters en kunstencentra uit Reykjavik (IS), Lissabon (PT), Amiens (FR), Salzburg (AT), Bergen (NO), Dro (IT), Warshau (PL), Belgrado (RS), ’s-Hertogenbosch (NL) en Berlijn (DE).

Alvast 12 kunstenaars/gezelschappen worden ondersteund door het netwerk, waaronder het Gentse collectief buren dat al eerder bij BUDA aan het werk was. Zij kiezen gezamenlijk nog 8 kunstenaars die de volgende 4 jaar gesteund worden met residenties, coproducties en internationale presentatiemogelijkheden.

Mathilde Villeneuve (artistiek leider BUDA): “Nieuw binnen dit netwerk is de samenwerking met het Maré Arts Center van Lia Rodrigues in Rio de Janeiro. Lia is één van de belangrijkste choreografen in Zuid-Amerika. Haar centrum ligt in een van de grootste favela’s in Rio de Janeiro en is ondertussen toonaangevend als het gaat over een positie innemen tussen de kunst en het sociale, of tussen het gemeenschapsvormende en het politieke. Wij zullen dansers van haar centrum hier laten werken, en artiesten van hier leren daar een heel nieuwe context kennen. Zo leren we van elkaar. Die notie van ‘samen leren’ is overigens een belangrijk uitgangspunt binnen het hele project.”

Het goedgekeurde project ‘Feminist Futures’ wil een nieuwe generatie kunstenaars  versterken in het maken van sociaal relevante projecten en die vervolgens overal in Europa tonen, maar het project versterkt ook de uitwisseling tussen de kunstinstellingen onderling.

Kristof Jonckheere (directeur): “De goedkeuring van dit project betekent niet alleen een financiële ondersteuning, het helpt BUDA vooral bij de verdere uitbouw van zijn internationaal netwerk. In amper vijftien jaar tijd is het Kortrijkse Buda-eiland in uitgegroeid tot een van de grootste werkplaatsen voor theater en dans in België. In 2019 werkten hier 64 nationale en internationale theater- en dansgezelschappen aan nieuw producties en werden voorstellingen die bij BUDA werden gemaakt 390 keer gespeeld over gans Europa. Maar misschien nog belangrijker binnen ‘Feminist Futures is de wens om méér stem te geven aan individuen en gemeenschappen die momenteel te weinig gehoord of te veel gemarginaliseerd worden. Kritische en a-typische stemmen. Die stemmen zullen gehoord worden op een gezamenlijk Europees festival dat rondtoert, en in 2023 onder de naam ‘Everybody’s Sisters Europe’ in Kortrijk landt.”

Naast het APAP-netwerk is BUDA ook nog betrokken in de Europese netwerken Europa Cinemas (ter promotie van de Europese film) en Be SpectACTive (rond participatieve projecten).