TW 1967, 1u51
Regie: King Hu
Mandarijns gesproken, Engels ondertiteld

Tijdens de tweede helft van de jaren ‘60 gaf de in Peking geboren regisseur Kung Hu de filmindustrie van Hong Kong een nieuw elan. Hij deed dat door zijn prenten te injecteren met een opvallende hiëratische stijl, die schatplichtig was aan de Japanse cinema, maar ook aan het lokale theater en de Chinese opera. Hu’s aandacht voor complexe ‘storyboards’ en camerabewegingen, maar vooral zijn bijzondere montagetechniek – die vaak delen van een beweging weglaat – maakten hem tot een buitenbeentje in de door goedkope studioproducties gedomineerde, lokale industrie. Anders dan zijn generatiegenoten Chang Cheh of Lau Kar-Leung, verkoos Hu om te werken met echte landschappen (waarvoor hij naar Taiwan trok) en was hij meer geïnteresseerd in de choreografie van zijn actieballetten dan in realistische gevechten of brutaal geweld.

De plot van Dragon Inn – over een aanslag die zal plaatsvinden in een afgelegen herberg – dient dan ook enkel als kapstok om een virtuoos spel met kleur, beweging en compositie aan op te hangen. Die stijl zou gedurende enkele jaren school maken, tot aan het begin van het volgende decennium wanneer de explosiviteit van de Kung-Fu films de fakkel zou overnemen. De invloed van Hu zou echter blijvend zijn: ook nu nog grijpen cineasten terug naar de stijlfiguren die Hij introduceerde. (DVB)

4K restauratie door Taipei Film Archive in de L'Immagine Ritrovata laboratoria in Bologna op basis van het originele cameranegatief.

Reserveren hoeft niet. Je kan de tickets ophalen en betalen aan de filmkassa op de dag zelf.