CA 1996, 1u40
Regie: David Cronenberg
Engels gesproken, Nederlands en Frans ondertiteld
  • Drama
  • i.k.v.: Classics Restored Festival

Reeds vroeg in zijn carrière kreeg David Cronenberg – de regisseur van Videodrome, Shivers, The Brood en The Fly – de bijnaam ‘the master of body horror’ omwille van de viscerale impact van zijn werk, waarin de gruwel inderdaad niet zozeer van buitenaf komt, maar geboren wordt uit het eigen lichaam. Zijn films zijn echter ook altijd cerebrale verkenningen van een door de filmkritiek vaak verguisd genre en het is dan ook geen verrassing dat hij gefascineerd raakte door schrijver James G. Ballard, bij wie mentale landschappen, een cruciaal element zijn in zijn visionaire SF-romans.

In het controversiële Crash, wordt dat element gekoppeld aan een proces van intense lichamelijke en seksuele transformatie, waarin de symbolen van de laat-kapitalistische moderniteit – wagens, beroemdheden, spektakel - een simulacrum worden van het belichaamde menselijke bestaan. Dat vertaalt zich in een ijskoude nachtmerrie die door Cronenberg op ronduit briljante manier in beeld wordt gezet. De combinatie van de afstandelijke, contemplatieve stijl, de schitterende vaalkleurige fotografie van Peter Suschitzky en Howard Shores bezwerende muzikale score, levert een weergaloos meesterwerk op dat inderdaad – zoals de slogan indertijd beloofde – een unieke kijk biedt op het idee van ‘love in the dying moments of the twentieth century’.

Gerestaureerd in 2019 door Recorded Picture Company en Turbine Media Group, onder supervisie van regisseur David Cronenberg en director of photography Peter Suschitzky.

Ter gelegenheid van de release van de gerestaureerde versie van CRASH wordt de film op zaterdag 18 juli ingeleid door een live interview met David Cronenberg.

TICKET FILM + INTERVIEW OP 18 JULI: 

TICKET FILM :