Varinia Canto Vila (CL/BE)

Varinia Canto Vila (°76, Santiago de Chile) volgde dans aan de Universidad de Chile en later bij P.A.R.T.S. Sindsdien woont ze in Brussel. Na haar studies werkte ze o.a. met Meg Stuart, Lilia Mestre, Charlotte Vanden Eynde, Yukiko Shinozaki, Bojana Cvejic, Claire Croizé, Mette Edvardsen e.v.a. Ze werkte voor het eerst in Kortrijk in 2004; ze creëerde er haar eerste solo The Making of met steun van Dans in Kortrijk. Van 2005 tot 2011 werd ze begeleid door wpZimmer Antwerpen.

Varinia Canto Vila (°76, Santiago de Chile) volgde dans aan de Universidad de Chile en later bij P.A.R.T.S. Sindsdien woont ze in Brussel. Na haar studies werkte ze o.a. met Meg Stuart, Lilia Mestre, Charlotte Vanden Eynde, Yukiko Shinozaki, Bojana Cvejic, Claire Croizé, Mette Edvardsen e.v.a. Ze werkte voor het eerst in Kortrijk in 2004; ze creëerde er haar eerste solo The Making of met steun van Dans in Kortrijk. Van 2005 tot 2011 werd ze begeleid door wpZimmer Antwerpen. In september ‘14 startte ze bij kunstencentrum BUDA haar onderzoek Attention.App. Daar werkt ze nu aan verder, versterkt door de Franse danser-choreograaf Jonas Chéreau (°84). Hij studeerde hedendaagse dans aan het CNDC Angers (FR) en nam deel aan DanceWeb (Impulstanz Wenen) o.l.v. Philip Gehmacher en Christine de Smedt. Sindsdien werkte hij o.a. voor Boris Charmatz, Laure Bonicel, Lilia Mestre en Sara Manente. Sinds 2011 zet hij, samen met Madeleine Fournier, ook eigen creaties op. April ’15 werkten zij bij BUDA aan Sous-titre, dat tijdens NEXT festival in première ging in Espace Pasolini (Valenciennes) en daarna ook te zien in o.a. Parijs, Vanves en Nantes.

Attention.App is een poging om collage te gebruiken als manier om composities te maken. In eerste instantie proberen ze met Attention.App een ‘landschap van acties’ te ontwikkelen. Een collage als verbeelding van het globale. Een collage waarbinnen verhalen en ideologieën telkens op een andere manier verschijnen. Een ode aan onze warboel en onze mislukkingen om zinvol te zijn.

Tijdens hun residentie bij BUDA zoeken Varinia & Jonas manieren om de collage ‘fysiek’ te maken en te laten resoneren in de theaterruimte.

 

 

ENGLISH

 

Varinia Canto Vila (Santiago de Chile, 1976) graduated as dancer from Universidad de Chile and from P.A.R.T.S in 1999. Since then she has been living in Belgium. She worked for Meg Stuart, Lilia Mestre, Charlotte Vanden Eynde, Yukiko Shinozaki, Bojana Cvejic, Claire Croizé, Mette Edvardsen a.m.o…  In 2004 she has created the Making of, a solo project for Dans in Kortrijk. She was supported by WpZimmer from 2005 to 2011.

In september ’14 she started the first fase of research for Attention.App at BUDA arts centre.-, that she’ll now devellop in collaboration with the French dancer-choreographer Jonas Chéreau. He studied dance at CNDC in Angers and took part in the DanceWeb (Impulstanz festival in Vienna), directed by Philipp Gehmacher and Christine de Smedt. As a dancer he performed for a.o. Boris Charmatz, Daniel Larrieu, Laure Bonicel, Lilia Mestre and Sara Manente. Since 2011, he also has produced his own choreographic works in collaboration with Madeleine Fournier. In april ’15 they worked at BUDA for the creation of Sous-titre, that had its première during NEXT festival in Espace Pasolini (Valenciennes) and was presented afterwards in a.o. Paris, Vanves and Nantes.

Attention.app is an attempt to consider collage as a compositional tool, by Variana & Jonas translated it into the space of the theatre. An attempt to reconsider collage as a figure of the global, in which narratives and ideologies appear different and incommensurable.  A celebration of our mess and our failure to make sense.

During their stay at BUDA, Jonas and Varinia will try to find ways of physicalizing collage and see how it resonates with the space.

In residentie:

Te zien bij kunstencentrum BUDA

by getting one’s hands dirty

Eerdere residenties

Varinia Canto Vila (CL/BE): by getting one’s hands dirty 01.09.2014 - 13.09.2014 Budatoren