Tine Van Aerschot

Tine Van Aerschot volgde beeldende kunst en computergrafiek en ontwikkelde zich van grafisch vormgever tot dramaturg, schrijver, scenograaf, theatermaker en multimedia-artiest. Ze werkte o.a. voor Meg Stuart / Damaged Goods, Christine Desmedt, Davis Freeman, Simone Aughterlony e.v.a.

Ze debuteerde in 2006 als toneelauteur en -regisseur met het kleinood I have no thoughts, and this is one of them. Ook haar tweede creatie Tripple Trooper Trevor Trumpet girl werd met enthousiasme onthaald, maar vlak na de première werd de Canadese actrice Tracy ongeneeslijk ziek en stierf kort erna. Ook tijdens haar ziekte bleef Tracy met Tine werken aan we are not afraid of the dark. Na een periode van bezinning en zelfevaluatie volgde het boekje én pop-up rariteitenkabinet A Partial Exposure of a Half Decent Elephant. Dat onderzoek evolueerde later verder tot het theaterstuk When in Doubt Duck, dat o.a in BUDA werd gemaakt en te zien was tijdens NEXT 2015. Voorheen werkte Tine in de BUDA-studio’s aan Summer-school en Triple Trooper Trevor Trumpet girl.

De grote sterkte van haar stukken ligt in de rake teksten en de accurate spelregie. Met weldoordachte middelen maakt ze intieme, intense voorstellingen.

Tine Van Aerschot (°61) volgde beeldende kunst en computergrafiek en ontwikkelde zich van grafisch vormgever tot dramaturg, schrijver, theatermaker en multimedia-artiest. Ze werkte o.a. als productiemedewerker en graficus voor Meg Stuart, als dramaturg voor Christine Desmedt, als fotograaf voro Davis Freeman en als artistiek adviseur voor Simone Aughterlony.

Ze debuteert in 2006 als toneelauteur en -regisseur met het kleinood I have no thoughts, and this is one of them. Ze was al een paar keer in residentie bij kunstencentrum BUDA, o.a. voor haar project Summer-school (een verzameling korte levenslessen) en om te werken aan Triple trooper Trevor trumpet Girl. De grote sterkte van haar stukken ligt in de rake teksten en de acteurs die ze vertolken. Met weldoordachte middelen maakt ze intieme, intense voorstellingen.

Voorts is ze geregeld aan het werk als gastdocente rond dramaturgie (o.a. Royal Schottish Academy, APT Hogeschool, UGent.

 

Haar onderzoek naar veranderende betekenissen door vertalingen between this and that (2013-14) leidde in eerste instantie tot de publicatie van het boekje A Partial Exposure of a Half Decent Elephant en tot een Pop-Up rariteitenkabinet met dezelfde titel.

Datzelfde onderzoek resulteert nu ook in een voorstelling: when in doubt, duck, waarvoor ze opniew in de BUDA-studio’s komt werken.

 

Vertalingen, hertalingen en de oneindige stroom van multimediale informatie die ons overspoelt is het startpunt voor When in doubt, duck.

De residentie in Buda is de derde en laatste pre-repetitie periode van dit proces. In elk van deze periodes werkte Tine met één van de drie performers van de voorstelling. In BUDA is het de beurt aan Mira Helmer.

In deze pre-repetitie periode is het de bedoeling dat de performer zijn eigen weg vindt in de tekst en de vrijheid krijgt om zijn/haar eigen interpretatie te ontwikkelen zonder beïnvloed te worden door de andere - mogelijk tegenstrijdige - interpretaties. Dit is vooral belangrijk omdat when in doubt, duck precies gaat over die persoonlijke lezingen en vertalingen van teksten, van informatie en van een wereld. Het is ook belangrijk omdat “het spel” van de voorstelling stoelt op de verschillende insteek van de performers. Het is pas in de finale repetitie periode dat de drie verschillende stemmen met elkaar in contact gebracht worden, in de hoop dat de drie visies elkaar informeren, confronteren en stimuleren.

 

When in doubt, duck gaat op 19.11 in première in Kaaitheater Brussel en is onmiddellijk daarna tijdens NEXT festival te zien in Budascoop op wo 25.11.15. Tickets: www.nextfestival.eu.

In residentie:

Eerdere residenties

Tine Van Aerschot (BE): when in doubt duck 06.09.2015 - 15.09.2015 Budatoren
Tine Van Aerschot (BE): Het betreft liefde 27.02.2017 - 05.03.2017 Budatoren - studio 5