Jonas Chéreau & Madeleine Fournier (FR/BE)

De Franse danser-choreograaf Jonas Chéreau (°84) woont in Brussel. Hij studeerde geschiedenis en vervolgens hedendaagse dans aan het CNDC Angers (FR). In 2009 nam hij deel aan DanceWeb (Impulstanz Wenen) o.l.v. Philip Gehmacher en Christine de Smedt. Sindsdien werkte hij o.a. voor Boris Charmatz, Daniel Larrieu, Laure Bonicel, Lilia Mestre en Sara Manente.
De Franse danseres Madeleine Fournier (°’87) woont in Montreuil. Ze volgde hedendaagse dans in Parijs en Angers. Sinds 2007 werkte ze o.a. voor Odile Duboc, Lambert en Sara Manente, maar net zozeer met beeldende kunstenaars Frédéric Moser/Philippe Schwinger en Brois Achour. Sinds kort studeert ze tegelijk ook antropologie en etnologie in Strasbourg.

Sinds 2008 voeren zij een gezamenlijk artistiek onderzoek, dat o.a. resulteerde in Les Les interprètes ne sont pas à la hauteur, een duet dat zich probeerde inte beelden wat een danse macabre precies is. Deze middeleeuwse dans werd immers nooit eerder hertaald naar een podium. Hun tweede creatie Sexe symbole (pour approfondir le sens du terme), een voorstelling met focus op identiteit en tegenstelling.  

Ze gaan voor het eerst aan de slag bij kunstencentrum BUDA. Ze starten in Budatoren hun werkproces op van Sous-titre (‘ondertitel’), waarin ze als duo versterkt worden met muzikant Jonathan Seilman.

In Sous-titre willen ze kleine verhalen vertellen, zonder echt begin of einde, waarin ze voortdurend schakelen tussen emoties, droom en werkelijkheid, tussen verschillende verhaallijnen, zonder logica. Wie weet ontstaat daardoor hun eigen poëzie. Of kunnen ze de wereld in één flits veranderen. Verwacht je aan dialoog die de toeschouwer alle mogelijkheden toont, al het innerlijke van Jonas en Madeleine, alles wat hen ontroert, en waar de kijker zich – wie weet – aan vast kan klampen…

Sous-titre gaat op 14.11.15 in première in Espace Pasolini (Valenciennes) tijdens het Next festival, en is daarna nog te zien in o.a. Parijs, Vanves en Nantes.

 


Foto: © Crédit Tamara Seilman

De Franse danser-choreograaf Jonas Chéreau (°84) woont in Brussel. Hij studeerde geschiedenis en vervolgens hedendaagse dans aan het CNDC Angers (FR). In 2009 nam hij deel aan DanceWeb (Impulstanz Wenen) o.l.v. Philip Gehmacher en Christine de Smedt. Sindsdien werkte hij o.a. voor Boris Charmatz, Daniel Larrieu, Laure Bonicel, Lilia Mestre en Sara Manente.
De Franse danseres Madeleine Fournier (°’87) woont in Montreuil. Ze volgde hedendaagse dans in Parijs en Angers. Sinds 2007 werkte ze o.a. voor Odile Duboc, Lambert en Sara Manente, maar net zozeer met beeldende kunstenaars Frédéric Moser/Philippe Schwinger en Brois Achour. Sinds kort studeert ze tegelijk ook antropologie en etnologie in Strasbourg.

Sinds 2008 voeren zij een gezamenlijk artistiek onderzoek, dat o.a. resulteerde in Les Les interprètes ne sont pas à la hauteur, een duet dat zich probeerde inte beelden wat een danse macabre precies is. Deze middeleeuwse dans werd immers nooit eerder hertaald naar een podium. Hun tweede creatie Sexe symbole (pour approfondir le sens du terme), een voorstelling met focus op identiteit en tegenstelling.  

Ze gaan voor het eerst aan de slag bij kunstencentrum BUDA. Ze starten in Budatoren hun werkproces op van Sous-titre (‘ondertitel’), waarin ze als duo versterkt worden met muzikant Jonathan Seilman.

In Sous-titre willen ze kleine verhalen vertellen, zonder echt begin of einde, waarin ze voortdurend schakelen tussen emoties, droom en werkelijkheid, tussen verschillende verhaallijnen, zonder logica. Wie weet ontstaat daardoor hun eigen poëzie. Of kunnen ze de wereld in één flits veranderen. Verwacht je aan dialoog die de toeschouwer alle mogelijkheden toont, al het innerlijke van Jonas en Madeleine, alles wat hen ontroert, en waar de kijker zich – wie weet – aan vast kan klampen…

Sous-titre gaat op 14.11.15 in première in Espace Pasolini (Valenciennes) tijdens het Next festival, en is daarna nog te zien in o.a. Parijs, Vanves en Nantes.

 


Foto: © Crédit Tamara Seilman

In residentie: