Inga Huld Hákonardóttir & Rósa Ómarsdóttir (IS/BE)

De IJslandse danseres en choreografe Inga Huld Hákonardóttir (°90) woont en werkt in Brussel. Ze studeerde in 2014 af aan P.A.R.T.S. met Slogan for Modern Times (i.s.m. Kathryn Vickers) en Wilhelm Scream (i.s.m. Rósa Ómarsdóttir). In de zomer van 2013 ontving ze een DanceWeb beurs binnen ImpulsTanz (Wenen). Ze werd ook genomineerd met de Icelandic performing arts award Gríman voor haar solo Do Humans Dream of Android Sleep. Het voorbije jaar werkte Inga met de choreografen Salva Sanchis en Eleanor Bauer en met het hedendaagse-muziekensemble Ictus. Momenteel werkt ze aan twee projecten: de verderzetting van Slogan for Modern Times en de nieuwe creatie The Valley.

De eveneens IJslandse danseres en choreografe Rósa Ómarsdóttir studeerde theater en hedendaagse dans aan de Academie in Reykjavik, en vervolgens P.A.R.T.S. in Brussel, waar ze in 2014 afstudeerde en bleef wonen. Ze creëerde er eigen werk, maar danste ook mee in voorstellingen van anderen. Ze danste – buiten P.A.R.T.S. - bij Benjamin Vandewalle in Bird Watching 4x4. Daarnaast maakte ze, met Inga, o.a. Wilhelm Scream, dat overal in Europe te zien was in theaters en galeries. Rósa's afstudeerproject Chatter, Clatter and Other Arrangements (2014) maakte ze i.s.m. Hagar Tenenbaum en Christoffer Schieche. Op dit moment werkt ze met Inga aan The Valley, en met Ásrún Magnúsdóttir aan het onderzoeksproject Second Hand Knowledge.

Rósa en Inga werken al 4 jaar samen. Ze komen nu voor het eerst bij kunstencentrum BUDA in residentie.

Ze werken er aan The Valley, een plek waar mens en machine samensmelten, waar de grens tussen levenloze lichamen en geanimeerde machines wegvalt. Een plek waar twee één wordt, om vervolgens opnieuw te ontdubbelen.

Inga & Rósa spelen op de grens van het natuurlijke en het kunstmatige, gebruiken objecten geluid te maken, en geluid om bewegingen te genereren. Maar wie of wat voert de controle?

Deze onwezenlijke, bevreemdende vallei zit vol van dubbele betekenissen; over mechanische wezens, kunstmatige natuur, organische machines en synthetische tuinen. Ons verlangen naar de perfecte symmetrie wordt daardoor compleet onderuit gehaald….

 

Na residenties in Vooruit (Gent), Pianofabriek (Brussel) en wpZimmer (Antwerpen), is kunstencentrum BUDA de vierde stopplaats om het project te ontwikkelen.

 

The Valley gaat op 19.11.15  in première op het Reykjavik Dance Festival (IS).

 

 

ENGLISH:

Inga Huld Hákonardóttir is an Icelandic dancer and choreographer based in Brussels. She graduated from P.A.R.T.S in 2014, presenting and performing two pieces on the graduation tour: Slogan for Modern Times (in collaboration with Kathryn Vickers) and Wilhelm Scream (in collaboration with Rósa Ómarsdóttir). In the summer of 2013 she received the DanceWeb scholarship for the enhanced education program at ImpulsTanz in Vienna. She was also nominated with the Icelandic performing arts award Gríman for her solo Do Humans Dream of Android Sleep. In the past year, Inga has worked with choreographers Salva Sanchis and Eleanor Bauer, and has performed with Ictus contemporary music ensemble. She is currently working on two collaborative projects, the continuation of Slogan for Modern Times and the new piece The Valley.

Rósa Ómarsdóttir is an Icelandic dancer and choreographer based in Brussels. She studied theatre and contemporary dance at the Icelandic Academy of the Arts in Reykjavík and later moved to Brussels to study at P.A.R.T.S. from where she graduated in 2014. During her studies at P.A.R.T.S. she has both made her own work and participated in the works of others. Outside her studies she performed in Bird Watching 4x4 (2012) by Benjamin Vandewalle. Recently she made the duet Wilhelm Scream (2013) together with Inga Huld Hákonardóttir, which has been presented at theaters and galleries around Europe. Rósa's graduation work Chatter, Clatter and Other Arrangements (2014) was made in collaboration with Hagar Tenenbaum and Christoffer Schieche. She is currently working on a new project, The Valley, with Inga as well as working on a research project, Second Hand Knowledge, with Ásrún Magnúsdóttir.


Inga and Rósa collaborate for 4 years now. This is their first residency at arts centre BUDA.

They develop their new creation The Valley, a place where man and machine have merged and the boundaries between lifeless bodies and animate machines have blurred. The Valley is a place of doubles. Where two become one, only to duplicate again, as it becomes unclear where one thing ends and another begins.
What is a replica of which?
Playing on the line of what is natural and what is artificial, the performers use objects to make sounds and sounds to make movements as they question what is really in control. By dwelling in the ambiguous grey zone, in the valley of the uncanny, they bring to focus the double meaning of mechanical humans, artificial nature, organic machines and synthetic gardens. This double meaning puts off the soothing comfort of the perfect symmetry, the perfect mathematical order.

After residencys in Vooruit (Gent), Pianofabriek (Brussel) and wpZimmer (Antwerpen), arts centre BUDA is the fourth stop to develop this project.

Première: 19-22 November 2015, Reykjavik Dance Festival, Tjarnabíó

De IJslandse danseres en choreografe Inga Huld Hákonardóttir (°90) woont en werkt in Brussel. Ze studeerde in 2014 af aan P.A.R.T.S. met Slogan for Modern Times (i.s.m. Kathryn Vickers) en Wilhelm Scream (i.s.m. Rósa Ómarsdóttir). In de zomer van 2013 ontving ze een DanceWeb beurs binnen ImpulsTanz (Wenen). Ze werd ook genomineerd met de Icelandic performing arts award Gríman voor haar solo Do Humans Dream of Android Sleep. Het voorbije jaar werkte Inga met de choreografen Salva Sanchis en Eleanor Bauer en met het hedendaagse-muziekensemble Ictus. Momenteel werkt ze aan twee projecten: de verderzetting van Slogan for Modern Times en de nieuwe creatie The Valley.

De eveneens IJslandse danseres en choreografe Rósa Ómarsdóttir studeerde theater en hedendaagse dans aan de Academie in Reykjavik, en vervolgens P.A.R.T.S. in Brussel, waar ze in 2014 afstudeerde en bleef wonen. Ze creëerde er eigen werk, maar danste ook mee in voorstellingen van anderen. Ze danste – buiten P.A.R.T.S. - bij Benjamin Vandewalle in Bird Watching 4x4. Daarnaast maakte ze, met Inga, o.a. Wilhelm Scream, dat overal in Europe te zien was in theaters en galeries. Rósa's afstudeerproject Chatter, Clatter and Other Arrangements (2014) maakte ze i.s.m. Hagar Tenenbaum en Christoffer Schieche. Op dit moment werkt ze met Inga aan The Valley, en met Ásrún Magnúsdóttir aan het onderzoeksproject Second Hand Knowledge.

Rósa en Inga werken al 4 jaar samen. Ze komen nu voor het eerst bij kunstencentrum BUDA in residentie.

Ze werken er aan The Valley, een plek waar mens en machine samensmelten, waar de grens tussen levenloze lichamen en geanimeerde machines wegvalt. Een plek waar twee één wordt, om vervolgens opnieuw te ontdubbelen.

Inga & Rósa spelen op de grens van het natuurlijke en het kunstmatige, gebruiken objecten geluid te maken, en geluid om bewegingen te genereren. Maar wie of wat voert de controle?

Deze onwezenlijke, bevreemdende vallei zit vol van dubbele betekenissen; over mechanische wezens, kunstmatige natuur, organische machines en synthetische tuinen. Ons verlangen naar de perfecte symmetrie wordt daardoor compleet onderuit gehaald….

 

Na residenties in Vooruit (Gent), Pianofabriek (Brussel) en wpZimmer (Antwerpen), is kunstencentrum BUDA de vierde stopplaats om het project te ontwikkelen.

 

The Valley gaat op 19.11.15  in première op het Reykjavik Dance Festival (IS).

 

 

ENGLISH:

Inga Huld Hákonardóttir is an Icelandic dancer and choreographer based in Brussels. She graduated from P.A.R.T.S in 2014, presenting and performing two pieces on the graduation tour: Slogan for Modern Times (in collaboration with Kathryn Vickers) and Wilhelm Scream (in collaboration with Rósa Ómarsdóttir). In the summer of 2013 she received the DanceWeb scholarship for the enhanced education program at ImpulsTanz in Vienna. She was also nominated with the Icelandic performing arts award Gríman for her solo Do Humans Dream of Android Sleep. In the past year, Inga has worked with choreographers Salva Sanchis and Eleanor Bauer, and has performed with Ictus contemporary music ensemble. She is currently working on two collaborative projects, the continuation of Slogan for Modern Times and the new piece The Valley.

Rósa Ómarsdóttir is an Icelandic dancer and choreographer based in Brussels. She studied theatre and contemporary dance at the Icelandic Academy of the Arts in Reykjavík and later moved to Brussels to study at P.A.R.T.S. from where she graduated in 2014. During her studies at P.A.R.T.S. she has both made her own work and participated in the works of others. Outside her studies she performed in Bird Watching 4x4 (2012) by Benjamin Vandewalle. Recently she made the duet Wilhelm Scream (2013) together with Inga Huld Hákonardóttir, which has been presented at theaters and galleries around Europe. Rósa's graduation work Chatter, Clatter and Other Arrangements (2014) was made in collaboration with Hagar Tenenbaum and Christoffer Schieche. She is currently working on a new project, The Valley, with Inga as well as working on a research project, Second Hand Knowledge, with Ásrún Magnúsdóttir.


Inga and Rósa collaborate for 4 years now. This is their first residency at arts centre BUDA.

They develop their new creation The Valley, a place where man and machine have merged and the boundaries between lifeless bodies and animate machines have blurred. The Valley is a place of doubles. Where two become one, only to duplicate again, as it becomes unclear where one thing ends and another begins.
What is a replica of which?
Playing on the line of what is natural and what is artificial, the performers use objects to make sounds and sounds to make movements as they question what is really in control. By dwelling in the ambiguous grey zone, in the valley of the uncanny, they bring to focus the double meaning of mechanical humans, artificial nature, organic machines and synthetic gardens. This double meaning puts off the soothing comfort of the perfect symmetry, the perfect mathematical order.

After residencys in Vooruit (Gent), Pianofabriek (Brussel) and wpZimmer (Antwerpen), arts centre BUDA is the fourth stop to develop this project.

Première: 19-22 November 2015, Reykjavik Dance Festival, Tjarnabíó

In residentie: