Dennis Deter (DE)

De Duitse choreograaf en performer Dennis Deter studeerde filosofie en literatuur aan de Vrije Universiteit Berlijn, waar hij zijn tijd goeddeels spendeerde aan het mijmeren over voetbal als improvisatie-voorstelling. Hij gelooft dat kunst onstaat uit gemeenschappelijke inspanning en werkte eerder met uiteenlopende kunstenaars als Gui Garrido, Begüm Erciyas en sinds 2003 geregeld met Anja Müller. Hun duet Interpassive Paradise won onlangs de 100 Grad Festival Jury Award in Berlijn.

De voorbije zomers reisde en musiceerde hij met veel plezier met de nomadische band  John The Houseband, die eerder ook al werkte bij kunstencentrum BUDA.

 

Blow Boys Blow is een project over zeeliederen en fysieke arbeid in het theater en combineert zang, dans, theater en installatiekunst. De ploeg bestaat uit 7 mannen, elk met een verschillende relatie tot werken in theater; als performer,  danser, koorleider, geluidskunstenaar, lichtontwerper…

 

Het project vertrekt vanuit de nauwe historische band tussen theatertechniek en de zeevaart. In het verleden werden de meeste theatertechniekers immers gerecruteerd onder matrozen en andere zeelui; die bleken namelijk capabel om hard te werken, waren vertrouwd met rigging, wisten hoe je iets stevig vast kon knopen, waren niet bang hoog te klimmen…

In een voorstelling vol ouderwetse zeemansactiviteiten en –liederen eert Blow Boys Blow de nostalgie eigen aan zowel theater als zeevaart, maar breekt tegelijk die pure weemoed door er zo (speels) op te focussen. Verwacht je aan een hoop gestoei met liederen, dans, rum en water.

Dennis Deter werkt twee weken bij kunstencentrum BUDA en rondt daarmee de eerste creatieperiode van Blow Boys Blow af.

De première is voorzien in februari 2016 in de Uferstudios Berlijn, maar voor de Buda-compañeros is er al een besloten toonmoment op 28.05.15.

 

Productie: Dennis Deter (Berlin). Coproductie: Tanzfabrik Berlin, Platform 0090 en artblau Tanzwerkstatt Braunschweig. Met steun van: PACT Zollverein Essen en BUDA Kortrijk.


Choreografie & performance: Dennis Deter, Jan Fedinger, Davis Freeman, Jassem Hindi, Taavet Jansen, Tommy Noonan, Jean-Baptiste Veyret-Logerias.
Dramaturgie: Carolin Hochleichter
Productieleiding: Ann-Kathrin Reimers

 

 

ENG

 

Dennis Deter works as a choreographer and performer. He studied philosophy and literature at the Freie Universität Berlin where he spend his time thinking about football as an imrovisational performance. He believes in art as an collaborational effort and has worked with artists like Gui Garrido, Begüm Erciyas and The White Horse Collective. Since 2003 he collaborates with Anja Müller. Their duet Interpassive Paradise recently won the 100 Grad Festival Jury Award in Berlin.
In the last summers, he spent his time, proudly playing and travelling as a member of the nomadic band-collective John The Houseband, that also worked at arts centre BUDA.

 

Blow Boys Blow is a project about sea shanties and physical work in theaters that combines singing, choreographic elements, dances, scenic moments, and installation art. Its crew is made up of seven men, each of whom has different relations to theater business, e.g. as a performer, dancer, choral conductor, sound or light designer.
The project refers to the close historic connection between theater engineering and nautics, as in the past most technicians recruited for theater were sailors. In its performance of old-fashioned nautical work and song, Blow Boys Blow will bring the nostalgia that is inherent in both theater and seafaring to a peak, and, at the same time, break the simplicity of pure nostalgia through the playful acknowledgement of its silliness.
In this spirit, Blow Boys Blow aims to recall the long-standing relation between the world of theater and nautical manpower in a playful romp of chants, dance, rum and water.
The two-week residency at BUDA marks the end of the first creation period for Blow Boys Blow.

Its premiere will take place in February 2016 at Uferstudios Berlin, but there’ll be a showing for the BUDA-compañeros at the end of the residency (28.05).

 


 

De Duitse choreograaf en performer Dennis Deter studeerde filosofie en literatuur aan de Vrije Universiteit Berlijn, waar hij zijn tijd goeddeels spendeerde aan het mijmeren over voetbal als improvisatie-voorstelling. Hij gelooft dat kunst onstaat uit gemeenschappelijke inspanning en werkte eerder met uiteenlopende kunstenaars als Gui Garrido, Begüm Erciyas en sinds 2003 geregeld met Anja Müller. Hun duet Interpassive Paradise won onlangs de 100 Grad Festival Jury Award in Berlijn.

De voorbije zomers reisde en musiceerde hij met veel plezier met de nomadische band  John The Houseband, die eerder ook al werkte bij kunstencentrum BUDA.

 

Blow Boys Blow is een project over zeeliederen en fysieke arbeid in het theater en combineert zang, dans, theater en installatiekunst. De ploeg bestaat uit 7 mannen, elk met een verschillende relatie tot werken in theater; als performer,  danser, koorleider, geluidskunstenaar, lichtontwerper…

 

Het project vertrekt vanuit de nauwe historische band tussen theatertechniek en de zeevaart. In het verleden werden de meeste theatertechniekers immers gerecruteerd onder matrozen en andere zeelui; die bleken namelijk capabel om hard te werken, waren vertrouwd met rigging, wisten hoe je iets stevig vast kon knopen, waren niet bang hoog te klimmen…

In een voorstelling vol ouderwetse zeemansactiviteiten en –liederen eert Blow Boys Blow de nostalgie eigen aan zowel theater als zeevaart, maar breekt tegelijk die pure weemoed door er zo (speels) op te focussen. Verwacht je aan een hoop gestoei met liederen, dans, rum en water.

Dennis Deter werkt twee weken bij kunstencentrum BUDA en rondt daarmee de eerste creatieperiode van Blow Boys Blow af.

De première is voorzien in februari 2016 in de Uferstudios Berlijn, maar voor de Buda-compañeros is er al een besloten toonmoment op 28.05.15.

 

Productie: Dennis Deter (Berlin). Coproductie: Tanzfabrik Berlin, Platform 0090 en artblau Tanzwerkstatt Braunschweig. Met steun van: PACT Zollverein Essen en BUDA Kortrijk.


Choreografie & performance: Dennis Deter, Jan Fedinger, Davis Freeman, Jassem Hindi, Taavet Jansen, Tommy Noonan, Jean-Baptiste Veyret-Logerias.
Dramaturgie: Carolin Hochleichter
Productieleiding: Ann-Kathrin Reimers

 

 

ENG

 

Dennis Deter works as a choreographer and performer. He studied philosophy and literature at the Freie Universität Berlin where he spend his time thinking about football as an imrovisational performance. He believes in art as an collaborational effort and has worked with artists like Gui Garrido, Begüm Erciyas and The White Horse Collective. Since 2003 he collaborates with Anja Müller. Their duet Interpassive Paradise recently won the 100 Grad Festival Jury Award in Berlin.
In the last summers, he spent his time, proudly playing and travelling as a member of the nomadic band-collective John The Houseband, that also worked at arts centre BUDA.

 

Blow Boys Blow is a project about sea shanties and physical work in theaters that combines singing, choreographic elements, dances, scenic moments, and installation art. Its crew is made up of seven men, each of whom has different relations to theater business, e.g. as a performer, dancer, choral conductor, sound or light designer.
The project refers to the close historic connection between theater engineering and nautics, as in the past most technicians recruited for theater were sailors. In its performance of old-fashioned nautical work and song, Blow Boys Blow will bring the nostalgia that is inherent in both theater and seafaring to a peak, and, at the same time, break the simplicity of pure nostalgia through the playful acknowledgement of its silliness.
In this spirit, Blow Boys Blow aims to recall the long-standing relation between the world of theater and nautical manpower in a playful romp of chants, dance, rum and water.
The two-week residency at BUDA marks the end of the first creation period for Blow Boys Blow.

Its premiere will take place in February 2016 at Uferstudios Berlin, but there’ll be a showing for the BUDA-compañeros at the end of the residency (28.05).

 


 

In residentie: