Danae Theodoridou: ‘ Earth in 100 Years’

De Griekse Danae Theodoridou studeerde literatuur & linguïstiek in Thessaloniki, volgde een acteeropleiding aan het National Theatre of Northern Greece en behaalde een PhD performance en drama in Londen. Sinds 2008 maakt ze solo’s en werkte binnen diverse contexten aan podiumvoorstellingen in heel Europa. Ze speelde o.a. bij Ivana Müller, geeft les aan diverse universiteiten en academies en lag mee aan de basis van uiteenlopende onderzoeksprojecten.

In 2014 werkte ze bij BUDA aan ‘2014: A Space Odyssey Two Point Four’, dat in 2015 uiteindelijk resulteerde in ‘One Small Step for a Man: Hello, Goodbye’, een voorstelling waarbij performers en publiek rond een tafel geconfronteerd werden met hoe ze zich hun eigen dagelijks leven inbeelden. Nu zet ze eerste stappen in een nieuwe creatie die daarop verder bouwt. Ook in ‘Earth in 100 Years’ zit iedereen aan een grote tafel, dit keer rond een participatief bordspel vol speculatie-oefeningen over alternatieve sociale en politieke relaties. De Aarde wordt er in stukken geknipt en voortdurend in nieuwe combinaties geherstructureerd. Via specifieke spelregels proberen spelers en toeschouwers een beeld te vormen van de wereld binnen 100 jaar: welk soort van staten zullen we hebben, welke gemeenschappen? En vooral: klopt het wat Jameson zei: “het is makkelijker het einde van de wereld voor te stellen, dan het einde van het kapitalisme?”

 

In Kortrijk gaat ze aan de slag met een handvol compañeros om de uitgangspunten van het ‘spel’ te bevragen en te testen.

 

 

ENG

 

ShoDanae Theodoridou is a performance maker and research based in Brussels. She studied literature and linguistics in Aristotle University of Thessaloniki (Greece) and acting in the National Theatre of Northern Greece. She completed a practice-led PhD on performance making and dramaturgy at Roehampton University, London (2012). Since 2008 she creates and presents her own solo and collaborative works in different contexts in Europe. She teaches in various university departments and art conservatoires and is the co-creator of numerous research projects that explore practice-led methodologies of work.

 

In 2014 she worked at Buda for the project ‘2014: A Space Odyssey Two Point Four’, which resulted in 2015 in ‘One Small Step for a Man: Hello, Goodbye’, a ‘table piece’ that dealt with the way we imagine our common life on this planet. Similarly to OSSFAM, her new work ‘Earth in 100 Years’ takes place around a large table where audience and performers meet, but is now structured as a participatory board game and a speculation exercise on alternative social and political realities. In this game, Earth is cut in pieces and is continuously structured and restructured in different combinations that attempt to challenge Jameson’s argument that it is now easier for us to imagine the end of the world than an aternative to capitalism (Archaeologies of the Future, 2005). Through a series of rules, audience and performers create alternative Earth maps that reconfigure the planet’s continents, oceans and countries imagining collectively how Earth will look like in 100 years geographically, geologically but also socially and politically (what kind of states and communities we will have, what kind of country unions, what will their names be etc). The aim is to create unexpected maps loaded with collective imaginaries for our present and future life.

 

At BUDA, she’ll work with some of the ‘compañeros’ tot test some of the participatory ideas in the very first phase of the project. 

De Griekse Danae Theodoridou studeerde literatuur & linguïstiek in Thessaloniki, volgde een acteeropleiding aan het National Theatre of Northern Greece en behaalde een PhD performance en drama in Londen. Sinds 2008 maakt ze solo’s en werkte binnen diverse contexten aan podiumvoorstellingen in heel Europa. Ze speelde o.a. bij Ivana Müller, geeft les aan diverse universiteiten en academies en lag mee aan de basis van uiteenlopende onderzoeksprojecten.

In 2014 werkte ze bij BUDA aan ‘2014: A Space Odyssey Two Point Four’, dat in 2015 uiteindelijk resulteerde in ‘One Small Step for a Man: Hello, Goodbye’, een voorstelling waarbij performers en publiek rond een tafel geconfronteerd werden met hoe ze zich hun eigen dagelijks leven inbeelden. Nu zet ze eerste stappen in een nieuwe creatie die daarop verder bouwt. Ook in ‘Earth in 100 Years’ zit iedereen aan een grote tafel, dit keer rond een participatief bordspel vol speculatie-oefeningen over alternatieve sociale en politieke relaties. De Aarde wordt er in stukken geknipt en voortdurend in nieuwe combinaties geherstructureerd. Via specifieke spelregels proberen spelers en toeschouwers een beeld te vormen van de wereld binnen 100 jaar: welk soort van staten zullen we hebben, welke gemeenschappen? En vooral: klopt het wat Jameson zei: “het is makkelijker het einde van de wereld voor te stellen, dan het einde van het kapitalisme?”

 

In Kortrijk gaat ze aan de slag met een handvol compañeros om de uitgangspunten van het ‘spel’ te bevragen en te testen.

 

 

ENG

 

ShoDanae Theodoridou is a performance maker and research based in Brussels. She studied literature and linguistics in Aristotle University of Thessaloniki (Greece) and acting in the National Theatre of Northern Greece. She completed a practice-led PhD on performance making and dramaturgy at Roehampton University, London (2012). Since 2008 she creates and presents her own solo and collaborative works in different contexts in Europe. She teaches in various university departments and art conservatoires and is the co-creator of numerous research projects that explore practice-led methodologies of work.

 

In 2014 she worked at Buda for the project ‘2014: A Space Odyssey Two Point Four’, which resulted in 2015 in ‘One Small Step for a Man: Hello, Goodbye’, a ‘table piece’ that dealt with the way we imagine our common life on this planet. Similarly to OSSFAM, her new work ‘Earth in 100 Years’ takes place around a large table where audience and performers meet, but is now structured as a participatory board game and a speculation exercise on alternative social and political realities. In this game, Earth is cut in pieces and is continuously structured and restructured in different combinations that attempt to challenge Jameson’s argument that it is now easier for us to imagine the end of the world than an aternative to capitalism (Archaeologies of the Future, 2005). Through a series of rules, audience and performers create alternative Earth maps that reconfigure the planet’s continents, oceans and countries imagining collectively how Earth will look like in 100 years geographically, geologically but also socially and politically (what kind of states and communities we will have, what kind of country unions, what will their names be etc). The aim is to create unexpected maps loaded with collective imaginaries for our present and future life.

 

At BUDA, she’ll work with some of the ‘compañeros’ tot test some of the participatory ideas in the very first phase of the project. 

In residentie: