Word BUDA companero

*BUDA-compañero????*

Als je…

… geïnteresseerd bent in modern theater of hedendaagse dans (soms ook in het Frans of Engels)…
… graag (en gratis!) van op de eerste rij voorstellingen ziet nog voor ze in première gaan…
… rechtstreeks in contact wilt komen met binnen- en buitenlandse podiumkunstenaars…
… avontuurlijk bent ingesteld en niet bang bent van ‘nieuw’…
… het leuk vindt om na een voorstelling nog wat door te praten en je menig te geven…
… een andere manier zoekt om naar kunst te kijken of met kunst bezig te zijn…
… zin hebt om uitgenodigd te worden voor exclusieve try-outs of besloten workshops…

… word dan BUDA-COMPAÑERO!

 

Wat zijn COMPAÑERO’S?

'Compañeros' zijn voor kunstencentrum BUDA een soort van 'kernpubliek', een verzameling losse mensen (ongeveer 80pp nu) die we speciaal uitnodigen op toonmomentjes van artiesten die hier een tijdje gewerkt hebben en 'iets' willen tonen. Vaak is dat werk nog niet af, of slechts een eerste versie, of een heel klein fragmentje, of een try-out, of niet meer dan een test, soms ook al echt een avant-première. 'Compañeros' zijn dus mensen die geregeld naar dit soort van ‘toonmomenten’ komen kijken nog voor de voorstelling aan het 'echte' publiek wordt gepresenteerd. Soms komen er een 5-tal, soms 30.

Toonmomenten worden pas een paar dagen vooraf bekendgemaakt via mail en kunnen overdag, ’s avonds, op weekdagen of in het weekend doorgaan. Alles hangt af van de kunstenaars zelf. Sommige toonmomentjes duren niet langer dan 20’, andere soms 2 uren.

Voorts zijn de compañeros ook ons eerste aanspreekpunt voor specifieke vragen van artiesten (b.v. naar figuranten).

  

Wat verwachten we van compañeros?

Bijna altijd hebben we na zo'n toonmomentje een nagesprek met de maker(s): over hun werk in het algemeen en/of wat de compañeros net gezien hebben. Daarbij stellen compañeros vragen aan de maker, of omgekeerd. En geven compañeros opmerkingen/bedenkingen: wat vinden zij er (ongezouten) van? Wat ‘werkt’ en wat niet?

Het is voor steeds meer artiesten erg belangrijk om hun werk in een vroeg stadion te confronteren met 'een publiek’, maar dat toch in een beschermde omgeving te doen - dus niet als ‘echte voorstelling’. Soms blijkt uit een nagesprek dat onze compañeros een bepaalde scene op een specifieke manier 'lezen', terwijl dat in het hoofd van de makers niet zo bedoeld was. Daardoor krijgen ze informatie over hoe ze die scene moeten wijzigen voor ze echt in première gaan. Met andere woorden: de feedback van onze compañeros is vaak richtinggevend voor het verdere verloop van een creatie.

Gaandeweg ‘leer’ je ook hoe je je feedback kunt verfijnen.

De methode van feedback wordt bepaald door de kunstenaars zelf. Sommigen willen gewoon informeel bij een glaasje aan de bar met onze compañeros praten, andere hebben liever een gestructureerd groepsgesprek op basis van specifieke vragen. Heel af en toe willen kunstenaars hun werk graag tonen, maar er achteraf liever niet veel over praten (b.v. kort voor de première). Alles kan! Najaar 2015 introduceren we de DasArts feedback-methodiek, die in DasArts Amsterdam werd ontwikkeld om het op een efficiënte, niet-oordelende maar toch zeer zinvolle manier over pril werk te hebben.

  

Welkom!

 

Wie graag compañero wil worden (we zijn vooral op zoek naar jongere compañero’s!), kan zich kandidaat stellen via kristof.jonckheere@budakortrijk.be. Dan word je onmiddellijk opgenomen in de uitnodigings-lijst, waardoor je naar de toonmomenten kunt komen. En daarna word je ook nog uitgenodigd voor een info-sessie. We geven er een korte toelichting bij de werking van kunstencentrum BUDA  (wat doen we, waarom, waar, hoe, met hoeveel personeel en welke middelen, en voor hoeveel toeschouwers), en zijn benieuwd wie jullie zijn. Breng daarom gerust nog mensen mee waarvan je vermoedt dat ze misschien ook wel compañero willen worden!

  

 

2016

… krijgt kunstencentrum BUDA volgende kunstenaars op bezoek die korte of langere tijd in één van de vijf studio’s of twee zalen nieuwe podiumvoorstellingen komen maken:

Ivana Müller (HR/FR), Danae Theodoridou (GR/BE), Danny Neymann (IL/BE), Sara Manente (IT/BE) & Marcos Simoes (PT/BE), Caroline Daish (AU/BE), Varinia Canto Villa (CL/BE) & Jonas Chereau (FR/BE), Hagar Tenenbaum (IL/BE), Tale Dolven (NO/BE) & Gabel Eiben (US/BE), Marialena Marouda (GR), Simone Basani (IT/BE), Maria Jerez (ES), Bahar Temiz (TR), Alexander Georgiev (MK/SE) & Dragana Zarevska (MK), Alma Söderberg (SE/BE), Felix Ott (DE), Dewey Dell (IT), Begüm Erciyas (TR), Fleur Khani (BE), Kate McIntosh (NZ/BE) / SPIN, Davis Freeman (US/BE), Gaëtan Rusquet (FR), Nada Gambier (FI/BE), R'm Aharoni, Miet Warlop (BE), Rodrigo Sobarzo (CL/NL), Juan Dominguez (ES), Lotte van den Berg (NL), Katja Dreyer (DE/BE) & Britt Hatzius (UK/BE), Superamas (AT/FR), Lisbeth Gruwez / Voetvolk (BE), Maeva Cunci (FR/BE), Lara Breine & Arnaud Rogard (BE), Carole Perdereau (FR), Myriam Pruvot (FR/BE), Anna Konjetzky (DE), Eric Joris / Crew (BE), Sarah Vanhee (BE), Jan Maertens (BE), Philippe Beloul (FR/BE), Minna Tiikkainen (FI), Els Viaene (BE), Anna Carlier (BE), Kasper Vandenberghe (BE), Nestor Garcia Diaz (ES), Amicale de Productions (FR), Vincent Vandevyvere / De Zinderij (BE), Kate McIntosh (NZ/BE) / SPIN, Geert Belpaeme (BE) / L'Hommmm, Vincent Legrand (BE), Aleksandra Lemm (PL/NL) & Emma Daniel (FR), Stroke (BE), Alix Eynaudi (FR/AU), Alice Chauchat (FR/DE), Anne Juren (FR/AU), Marten Spanberg (SE), Sabine Molenaar (BE), Thomas Ryckewaert (BE), Heike Langsdorf (DE) & Christoph Ragg (CH), Rita Morais (PT/BE), Pascale Barret (FR/BE), Halla Ólafsdottir & Amanda Apetrea (SE), Arkadi Zaïdes (IL), Ian Kaler & Philipp Gehmacher (AU), Aina Alegre (FR), DD Dorvillier (US/FR) en Laurie Bellanca (FR).

 

Om hen is het te doen!

 

 

 

Interesse? Stuur een mailtje naar kristof.jonckheere@budakortrijk.be of bel 0473 36 46 81